perjantai 29. lokakuuta 2021

Opetuksen tarpeessa?

Perjantai oli jokseenkin väsynyt ja myös vetinen päivä. Sain kuitenkin hieman virtaa, kun lähdin heti aamusta, hieman kahdeksan jälkeen, siskoni kanssa kuntosalille. Sain hänet houkuteltua viimein mukaani ja olemme käyneet yhdessä kuntoilemassa maanantaisin ja perjantaisin jo usean viikon ajan. On ihanaa kun on seuraa ja tietysti pieni pakkokin lähteä, kun on sovittu. Ja meillä on aina hauskaa yhdessä, koska nauramme paljon! :D Huumorintajumme on niin samanlainen. Silloin, kun molemmat työskentelimme virastotalolla, kävimme syömässä virastotalon ravintolassa lounasta. Vaikka näimme joka arkipäivä, juttua riitti koko lounaan ajaksi joka kerta. Silloinen poliisipäällikkö Martti Kallio valitsi yleensä meidän pöytämme, vaikka olisi varmaan ollut "hienostuneempiakin" seuralaisia tarjolla - meidän seurassa oli kuulemma kaikista hauskinta!

Tällä kertaa treenasimme pakaroita ja keskivartaloa. Pakaroita treenaamme molemmat ihan "lääkärin määräyksellä"! :D Kummallakin on vammoja tai virheasentoja, joiden takia meillä on kuulemma "uinuvat pakaralihakset". Mnusta kyllä tuntuu, että omani ovat ihan koomassa! Jep, täältä kuitenkin tullaan Kim Kardashian!

Kotona taisin ihan nuokkua suihkun jälkeen sohvalla pikkukoira kainalossa...päätäkin kivisti. Otin kuitenkin työkoneen ja tein muutamia työjuttuja. Sitten ihan yhtäkkiä iski luomisen vimma: kirjoitin samalta istumalta kymmenkunta runoa. Tätä ei ole tapahtunut vuosiin! Siinäpä menikin iltapäivää pitkälti. Alkuillasta sitten otin itseäni niskasta kiinni ja lähdin miehelle kaveriksi ruokaostoksille. Heitimme samalla lapsen kaverin synttäribileisiin. Olin kotiin tullessa ihan naatti. Mietin, että mistä tämä väsymys johtuu. Sitten tajusin, että koko viikon olin erinäisistä syistä mennyt nukkumaan hieman tavallista myöhemmin ja herännyt aamuyöstä saamatta uudelleen heti unta. Isompi koira pelkää peltikatolta tippuvaa lunta ja muun muassa koira herätti minut useampana yönä. Olen tottunut nukkumaan noin 9 tuntia yössä, joten sitä vähempi uni saa minut väsyneeksi. Siinä mielessä elän kuten opetan - kehotan ihmisiä aina pitämään huolta kunnon yöunista ja itsekin pyrin tekemään niin. Valvoin tietenkin perjantaina siihen asti, että lapsi tuli kotiin...me äidit! Sen jälkeen laitoin korvatulpat korviin ja posottelin about 11 tuntia unta!!! :D

Meillä oli mieheni kanssa mielenkiintoisia keskusteluja päivän mittaan Azusa-kadun herätyksestä. Mieheni lukee juuri - itse luin jo aiemmin - Mauri Vilposen kirjaa Azusa: mitä Azusan herätyksessä tapahtui?. Maallisessa mielessä kirjana en oikein innostunut siitä, miten se on laadittu (sisältää edelleen toisessakin painoksessa paljon toistoa) ja ulkonäkökin saa minulta miinuspisteitä. Mutta ymmärrän, että kyseessä on raportti ja historiallisten lähteiden koonti enemmän kuin mitään muuta, joten kirja ajaa siinä mielessä mainiosti asiansa. Ja ne kansien välissä olevat aarteet!!! Aikalaisten kertomuksia, toimittajien reportaaseja ym. äärimmäisen mielenkiintoista ja valaisevaa luettavaa tuon reilun kolmen ja puolen vuoden ajanjaksosta. 

Kirja herättää meissä paljon kysymyksiä, turhautumista, ihmettelyä, mutta myös uskoa ja toivoa. Jumala voi ja haluaa olla lastensa kanssa yhteydessä mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Pyhä Henki on voimallisena siellä, missä Hän saa vapaasti tulla ja toimia. En väitä, etteikö Pyhä Henki toimisi koko ajan - kyllä toimii. Mutta valitettavasti ainoastaan ihmisten laatimien karsinoiden, rakenteiden ja järkeilyjen sallimissa rajoissa. Odotukseni ja uskoni on ollut surullisen vähäistä sen rinnalla, mitä Jumala haluaa ja voi tehdä. Olen myös alistunut ihmisjärjen ja perinteiden minulle laatimiin sääntöihin sekä mennyt mukaan järkeilyn ja turvallisuudenhakuisuuden luomaan pelkoon ja kontrollointiin. Isä Jumala antakoon sen minulle anteeksi. On inhimillistä ja kovinkin normaalia uskoa vakuuttavaa ja vanhempaa Kristittyä sekä hänen opetuksiaan. Ja kuitenkin, Pyhä Henki on opettajamme ja se, jota meidän on kuunneltava ja seurattava.

"Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." Joh. 14:25-26

"Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä." Joh 15:4-5

"Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta." Joh. 15:26

"Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä..." 1. Joh. 2:27

"Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä, enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon. Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi. Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen." Gal.1:15-19

"Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää, taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen? Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat! Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." Matt. 7:7-23

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkki #29 Kohtaa rohkeasti tunteita - kuten rakkaus

Tämä oli se tapaaminen, joka oli kutkuttanut minua aina vatsanpohjassa.  Kun etukäteen olin ajatellut rakkautta, se sai aina oloni lämpimäks...