torstai 28. lokakuuta 2021

Viha on pelkoa

Lähdin aamusta hakemaan ystävän autoon varaosia teollisuuskylästä. Toimin "kuriirina" miehelleni, joka on fiksaillut ystävämme autoa. Sieltä suuntasin kohti pastori Sannan kotia. Päätin matkalla hakea kaupasta teekeksejä. Ei menny ihan lapaan se homma. Tai siis keksit sain kyllä, mutta hokasin siinä samalla proteiinijuomia todella edullisella tarjouksella. Otin niitä sitten heti reilummin. Itse koetan välipaloinakin syödä ns. "oikeaa", terveellistä ruokaa, mutta pidän nykyään laukussa varalta proteiinipatukoita tai -juomia, jos reissut kestää ja ateriaväli uhkaa tulla liian pitkäksi. Noh...itsepalvelukassa ei ollut kanssani odotetun yhteistyökykyinen enkä myöskään saanut alennusta juomista. Selvisi, että tuotteet oli laitettu väärään kohtaan hyllyssä. Tarjous koskikin jotain toista juomaa...piti purra hammasta ja taisin ääneen jupistakin aika paljon. Olin nimittäin vasta toisesta kaupasta ostanut patukoita ja nekin olivat samalla tavalla väärässä kohdassa ja tarjous ei koskenut niitä. Edellisessä kaupassa sain hyvityksenä tuotteet sillä halvemmalla hinnalla, koska se oli hyllyttäjän moka. Tänään ei toisessa kaupassa hyvitystä herunut. Nielin siis tappioni ja makselin ostokseni pois. Mietin, että olikohan tässä joku opetus? Lue alennushintalaput tarkemmin? Älä osta proteiinivalmisteita?! :D

Sannan kanssa suunnittelimme marraskuulle erään eteläsuomalaisen opetuslapseuskoulun Rovaniemen vierailua varten heille rohkaisevaa sisältöä. Pääaiheena tietenkin...evankeliumin vieminen ihmisille! En malta odottaa, että pääsen rohkaisemaan noita nuoria ihmisten kohtaamiseen ja Jeesuksen lähetyskäskyn toteuttamiseen. Ai että, siitä tulee upeaa!!

Illalla kokoonnuimme taas mun toimistolle. Konttoriseurakunta oli jälleen tänäänkin täynnä yhteyttä, rakkautta ja naurua. Rukous ja ylistys virtasi vapaasti, opittiin myös Raamatusta 1. Johanneksen kirjeestä. Puhuttiin Pyhän Hengen voimasta ja todistamisesta. Ja monesta muustakin asiasta. Rohkaistiin ja rakennettiin toisiamme ja rakennuttiin yhdessä, samassa Hengessä.

Pitkin päivää mietin yhtä asiaa, joka nousee koko ajan sydämelle ja mieleen. Tänään se nousi esiin mm. kristillistä radiokanavaa autossa  kuunnellessani. Miksi Kristittyjen puheissa ja teoissa näkyy rakkauden ja armon sijasta pilkkaa, halveksuntaa, tuomiohenkisyyttä ja jopa vihaa? Raamattu sanoo, että meidät Kristityt tunnetaan keskinäisestä rakkaudesta. Hmmm... Jeesuksesta ja uskosta tietämättömille meidän puolestaan tulee viedä ilosanomaa, rakkautta ja vapautta. Jaa-a... 

Toisia Kristittyjä ja seurakuntia arvostellaan ja niille nauretaan. Kovin helposti ollaan nimeämässä jokin vääräksi opiksi tai oudoksutaan niitä, jotka toimivat eri tavalla kuin itse toimimme. Kunpa meillä olisikin seurakuntaperheenä yksi sydän! Keskustelut yhteiskunnan tilasta, seksuaalivähemmistöistä, aborteista, koronarokotteista jne. lähtevät ihan erikoisella tavalla täydelle laukalle. Keskitytään ongelmiin, synteihin, virheisiin ja niiden esiin nostamiseen hyvin julmalla tavalla. Viljellään pelkoa, eripuraa ja vastakkainasettelua. Näinkö Jeesus kohtaa ihmiset? Näinkö Hän haluaa, että toimimme? Tämäkö oli Hänen käskynsä meille?

"Viha virittää riitoja, mutta rakkaus peittää rikkomukset kaikki." Sananl. 10:12

"Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh. 13:35

"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys." Room. 13:10

"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen." Gal. 5:22

"Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta, niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti." Filip. 2:1-8

"Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden". 1. Piet. 4:8

"Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä...  ...Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa." 1. joh. 4:7-12, 17-18

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkki #29 Kohtaa rohkeasti tunteita - kuten rakkaus

Tämä oli se tapaaminen, joka oli kutkuttanut minua aina vatsanpohjassa.  Kun etukäteen olin ajatellut rakkautta, se sai aina oloni lämpimäks...