sunnuntai 4. helmikuuta 2024

Itsensä rakastaminen tuo vapautta

Minulla on ollut vaikeaa menneisyydessä eri tavoin. Koin kapsena pelkoa, hylkäämistä ja epävarmuutta. Siitä seurasi halu olla rakastettu, halu miellyttää ja kiivas tarve kuulua johonkin. Itsetunto vajosi pohjamutiin ja en osannut arvostaa sitä, millainen olin.

Mutta hei, nyt tajuan, että olin ja olen ihana!!

Tämän käsittäminen vei pitkään ja se ei ole ollut ihan helppo tie oppia rakastamaan itseään. Mutta se on ollut ehdottomasti sen arvoista. Olen nimittäin sitä kautta oppinut rakastamaan, arvostamaan ja kunnioittamaan myös toisia ihmisiä ilman suuria ehtoja ja liikoja odotuksia.

Millaista elämäni oli, kun en rakastanut itseäni?

Vertasin aina itseäni muihin. Etenkin ulkonäköasioissa ja suorituksissa. En kyennyt näkemään omia juttujani ja tekemisiäni oikein minkään arvoisina. Onnistumiset olivat silkkaa tuuria tai jonkun muun ansiota. Vihasin riitoja ja konflikteja. En halunnut keikuttaa venettä niin sanotusti. Mielistelin ja mukauduin, menin kaikessa massan mukana. Tai sitten koetin ”ostaa” suosiota tekemällä tyhmiä juttuja ja olemalla yllytyshullu.

Olin hirvittävän huono ottamaan vastaan kritiikkiä. Kaikenlainen korjaaminen oli moite minua itseäni ja persoonaani vastaan. Elin jatkuvalla itsepuolustuskannalla ja minulla oli pelko siitä, että minua nujerretaan ja alistetaan. Toisaalta en koskaan uskonut kauniita sanoja itsestäni tai kyennyt ottamaan vastaan kehuja.

Olin epävarma, mustasukkainen ja kateellinen. Kehitin kovan kuoren. Onneksi tuo kaikki mureni. Nyt kaikki on niin toisin. Olen vapaa hengittämään, olen vapaa olemaan itseni ja tiedän olevani upea tyyppi!

Puhun paljon vapaudesta ja rakkaudesta myös podcasteissani. Ne ovat ihmiselle tärkeää – kokemus vapaudesta ja itsensä sekä toisten rakastamisesta muuttaa maailmaa ihmeellisellä tavalla. Kerron aiheesta mm. neljäosaisessa sarjassa `Rakkaus sinussa – todellinen ilosanoma vapaudesta´. Tässä suoraan ensimmäinen osa:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkki #20 Liiku myös kovalla teholla

Kovatehoisessa liikunnassa ja lihasrasituksessa hengitys- ja verenkiertoelimistö ei kykene huoltamaan lihasten hapentarvetta, jolloin lihaks...