lauantai 20. tammikuuta 2024

Toimettomana istuminen on hyväksi

Meillä on nyt oikein semmoinen suorittamisen ja eteenpäin paahtamisen pakko ympäröivässä yhteiskunnassamme. Erityisen huolissaan mie oon lapsista ja nuorista. Nuoret aikuiset on jo ihan elämänsä alussa aivan uupumuksessa. Sitä on vaikeaa ja surullista seurata sivusta.

Ihmisellä pitää olla välissä tylsää, tiesitkö sen!? Meidän on suojeltava toisinaan itseämme liioilta virikkeiltä että aivommekin saavat levätä. Minun ainakin kävi huonosti ja piti ottaa aikalisä, kun ei jäänyt aikaa käsitellä edes omia tunteita!

Ja hei, nyt en puhu sellaisesta pitkään kestäneestä tylsyydestä, joka on yhtä kuin toimettomuus. Sellainen voi passivoida ihmisen ja pahimmillaan altistaa esimerkiksi mielenterveysongelmille. Sillä toimeton ihminenkin voi uupua. Siinä voi uupua omiin ajatuksiinsa tai itsensä kanssa olemiseen, siihen turruttavaan tunteeseen, joka tekee ihmisestä passiivisen ja ahdistuneen.

Mie oon huomannu, että tekemistä ja istumista sopivassa suhteessa on minulle hyväksi. Itseään kuulostelleen on kyllä oppinut huomaamaan, milloin tarvitsen mitäkin. Joskus kroppa huutaa hoosiannaa ja tarvitsen fyysistä lepoa ja kunnon unta. Toisinaan taas pelkät aivot käy ylikierroksilla ja silloin täytyy osata levätä kaikesta aivotyöskentelystä. Sitten taas on aikoja, jolloin huomaan tarvitsevani kunnon aktivointia niin keholle kuin mielellekin.

Itse olen uskon kautta oppinut enemmän tasapainoa. Minulle kaikki kuitenkin lähtee ensisijaisesti levosta käsin. Mikään ei voita sitä, kun on uskon lepo ja rauha, josta sitten kumpuaa se kaikki tekeminen ja oleminen.

Olen tehnyt YouTubeen opetussarjan, jonka aiheena on uskovan lepo, vaellus ja taistelu.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkki #20 Liiku myös kovalla teholla

Kovatehoisessa liikunnassa ja lihasrasituksessa hengitys- ja verenkiertoelimistö ei kykene huoltamaan lihasten hapentarvetta, jolloin lihaks...