sunnuntai 21. tammikuuta 2024

Pelkäsin kontrollin menettämista

Onko sinulla sama haaste? Vaikka tiesin, että oma terveys vaatii löysäämistä kiinni pitämistäni langoista tai muuten edessä on sairaus taikka jopa kuolema, oli kovin vaikeaa päästää irti. Edessä oli pitkä koulu Jumalan kanssa. Ja voin lohduttaa – nyt minulla on uskon lepo ja rauha, josta en olisi voinut aiemmin edes unelmoida.

Jatkuva asioiden kontrollointi väsytti minua ihan hurjasti. Työn, läheisten, liikunnan, syömisen ja vaikka minkä muun… Yritys pitää homma niin sanotusti itsellä hanskassa. Kunnes tajusin, että se on mahdotonta. Ulkomaailmaa, toisten ihmisten päätöksiä ja olosuhteita kun ei voi kuitenkaan kontrolloida. Toiset ihmiset tulevat aina jollain tasolla olemaan meille pettymys ja on olosuhteita, joille emme kertakaikkiaan voi mitään.

Minun piti oppia rentoutumaan. Tajuamaan se, etten ole korvaamaton enkä mikään lentävä sarjakuvahahmo, joka pelastaa koko maailman. Iso merkitys oli sillä, että käsittelin ja opin päästämään irti menneisyydestä. Menneet asiat eivät enää määrittele minua tai se, miten olen aiemmin toiminut. Ennen tein parhaan kykyni mukaan, nyt olen jotain ihan uutta. Opin antamaan itselleni anteeksi. Ja opin retkottamaan huolettomana kuin mikäkin Lepokatti poikittain!


On hyödyllistä miettiä esimerkiksi sitä, mistä lapsuuden kokemuksista ja niistä syntyneistä tunnelukoista johtuu nykyinen käytös, vaikkapa negatiiviset ja voimakkaat tunteet. Kun ne pystyy kohtaamaan ja käsittelemään, avautuu aivan uusi maailma. 

Minä onnistuin siinä vasta opittuani vetäytymään Jumalan läheisyyteen, paikkaan jota kutsun uskon levoksi. Tämä on ihana matka! 

Viimeisin tekemäni podcast käsittelee juuri kontrollista irti päästämistä: 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkki #20 Liiku myös kovalla teholla

Kovatehoisessa liikunnassa ja lihasrasituksessa hengitys- ja verenkiertoelimistö ei kykene huoltamaan lihasten hapentarvetta, jolloin lihaks...