maanantai 1. marraskuuta 2021

Omilla teillä

Tänään lähti uusi viikko käyntiin taas kuntosalilla. Sisko valitteli perjantain jäljiltä, että "ei tuntunu missään!" joten pantiin lisää pökköä pesään. Treenattiin jalat ja keskivartalo. Lisättiin painoja ja toistoja. Katsotaan, alkaako tuntua. Huomenna illasta se alkaa selvitä! :D Sisko käveli kotiin salilta, kun se ei just nyt pysty treenaan yläkroppaa. Mie jäin vielä tekeen leuanvedot ja testaamaan penkkikunnon. Itselläkin revähti olkapää vuosi sitten joulun aikaan ja meni kesään asti sitä parannellessa. Olen näin aikuisena nostanut penkistä 52,5 kg. Nyt testasin ilman varmistajaa 40 kilolla ja uskalsin tehdä kolme toistoa. Ois siis saattanut varmistajan kanssa mennä yksi enemmän. Näyttää siis hyvältä käden osalta - vähän se vielä jätättää verrattuna toiseen käteen. Unelmana mulla on, että jos sais joku päivä nostettua oman painonsa verran. Sehän siis tarkoittaa joko sinnikästä treeniä tai sitten ankaraa painon pudotusta!! :D

Päivä jatkui soittelurumballa. Sinänsä hankala ajankohta siihen, koska kuukautiskierron loppuvaiheessa PMDD iskee päälle ja silloin pinnaa kiristää, keskittyminen on vaikeaa ja ymmärtäminen heikompaa aivosumun takia. Jouduin soittamaan vakuutusyhtiöön lapsen harrastuksessa aiemmin sattuneen loukkaantumisen takia. Piti päästä uudelleen ortopedille. Kylläpä oli urakka! Ensin löysimme miehen kanssa numeron, johon viimeksi soitimme - se ei toiminut maanantaisin ollenkaan. Sitten soitin toiseen, jossa oli kovasti ruuhkaa. Jouduin jättämään soittopyynnön. Sitten minulle päin soitti vakuutusyhtiön sairaanhoitaja, mutta hän ei päässyt katsomaan lääkärin aiempaa lausuntoa. Hän joutui selvittelemään asiaa. Uudelleen soittaessa hän kertoi, että vain korvauskäsittelijä näkee lausunnon, joten minun pitää soittaa sinne. Yritin siis soittaa kolmanteen numeroon. Jätin soittopyynnön. Sitten soitti korvauskäsittelijä. No, hän nyt sitten totesi, että on sen verran suuresta vammamekanismista kyse, joten on parempi käydä uudelleen ortopedillä. Korvauskäsittelijä ilmeisesti on enemmän asiantuntija lääkärinlausunnoissa kuin sairaanhoitaja. Fine by me! Sitten vielä odottelin lääkäriaseman soittoa, että he kertoivat minulle, milloin voimme tulla. Halleluja! Homma hoidettu... 

PMDD:stä ja muista jännittävistä henkilökohtaisista ominaisuuksistani huolimatta pidän itseäni aika nohevana asioiden selvittelijänä. Mutta en ihmettele laisinkaan, jos ihmiset passivoituvat eivätkä saa kohta enää mitään asioitaan hoidettua. Ennen kuulkaas riitti, että oli hyvät istumalihakset - jonottamalla eri paikkoihin sait jossain vaiheessa henkilökohtaista palvelua ja asiat sai ainakin vireille. Enää ei ole näin. Nyt joka asia vaatii hirmuisesti ennakkoselvittelyä, että voidaanko asiaasi lähteä edes käsittelemään tai hoitamaan ja voiko jossakin asioida henkilökohtaisesti tai edes soittamalla. Soittelua, etsimistä, selvittelyä, kartoittamista, sähköisiä palveluita, tunnistautumista...en yhtään ihmettele, että jotkut eivät vaan jaksa ja lopettavat yrittämisen. 

Iltapäivällä otin vastaan muutamia seinäkalenterin ennakkotilauksia, tein kuun vaihteen työjuttuja ja tein lapsen kanssa yhdessä ruokaa. Toinen koitos alkoikin sitten ruuan jälkeen ja olikin niin pitkällinen juttu, että jatkui vielä ennen sänkyyn menoa: F-Securen tilauksen päättymisen takia sen päivittäminen pankilta saamamme edun innoittamana. Edellisessä systeemissämme oli mukana 7 laitetta ja yksi jäi vielä ilmankin. Nyt  mies sai omalla edullaan liittää kolme laitetta ja minä kolme - anoppi ja appi saavat jatkossa ihan omansa. Ei taaskaan ollut helppo juttu. Kärsivällisyys ei ole muutenkaan ollut minulla koskaan hyve ja nyt se oli taas koetuksella. Poistettiin kokonaan ja laadittiin monta, monta kertaa tilit ja sovellukset uusiksi jokaikiselle laitteelle...argh!! Lopulta homma onnistui ja F-Secure suostui tajuamaan, että todellakin haluamme ja olemme poistaneet kaikki vanhat tilit ja tehneet uuden tilauksen. Paitsi. Lapsen puhelimessa on liian vanha käyttöjärjestelmä. Sitä ei voi päivittää enää. Hän on kynsin hampain taistellut uuden puhelimen hankintaa vastaan, mutta lienee hänen on nyt taivuttava. Muun muassa verkkopankin käyttäminen puhelimen kautta olisi turvallisempaa, jos se on kunnolla suojattu. 

Illalla olin ihan naatti, kun kaaduin sänkyyn. Aivojen käyttäminen PMDD-päivinä väsyttää todella paljon, kun on keskityttävä tavallista kovemmin ymmärtääkseen kaiken. Nollasin kuitenkin aivoja lukemalla yhtä lempikirjoistani. Ajauduinkin sitten miettimään syntiä. Hassua, miten ihmiset erottelevat eri syntejä ja nostavat yksittäisiä syntejä enemmän esille kuin toisia. Jumalalle kun synti on vaan synti. Murha ja pahasti toiselle sanominen ovat valtakunnan näkökulmasta saman asian tuotosta.

"Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta..." Room. 3:22-23

"Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen." Matt. 5:21-22

"Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa. Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva. Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. Tätä lahjaa ei voi edes verrata yhden ihmisen synnin seurauksiin, sillä yhden ihmisen teon seurauksena oli kadotustuomio, mutta Jumalan armosta kaikkien rikkomusten seuraukseksi tulikin vapauttava tuomio. Yhden ihmisen rikkomus aiheutti sen, että kuolema pääsi hallitsemaan tämän yhden vuoksi. Paljon ennemmin tulevat ne, jotka saavat omakseen vanhurskauden ylenpalttisen armon ja lahjan, elämään ja hallitsemaan yhden ainoan ansiosta, Jeesuksen Kristuksen. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi." Room. 5:12-20

Illalla lukemassani kirjassa on ehkä kaikkein syvällisin, paras ja yksinkertaisin tiivistys synnistä. Sen sanoi heroiininarkomaani Daih So Hong Kongin Walled Citystä: "Yksinkertainen juttu", hän vastasi. "Synti on yhtä kuin kulkea omaa tietään." (Jackie Pullinger: Lohikäärmeen ajo, s. 256) Niinpä. Synti hallitsee meitä asenteiden ja ajatuksien takia. Usko Jeesukseen, Hänen kuolemaansa ristillä ja ylösnousemukseen sekä Jumalan anteeksiantamukseen riittää pelastamaan synnistä. Siitä kokonaisesta möykystä. Siinäpä sitä onkin pohtimista: omat, itse valitut tiet ja teot joiden palkkana on automaattisesti ikuinen ero Jumalasta vai Jumalan armosta ilmaisena lahjana vastaanotettu iänkaikkinen elämä.

Tässä on linkki mielenkiintoiseen, lyhyeen videoon (TV7). Millainen mielen pommi räjäyttääkään uskonnollisen kasvatuksen saaneen relativistin elämän, kun hän kohtaa Jeesuksen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkki #20 Liiku myös kovalla teholla

Kovatehoisessa liikunnassa ja lihasrasituksessa hengitys- ja verenkiertoelimistö ei kykene huoltamaan lihasten hapentarvetta, jolloin lihaks...