tiistai 2. marraskuuta 2021

Sinun tehtäväsi

Lähdin aamusta tapaamaan ystäviäni toisen heistä kotiin. Mieheni antoi tälle kolmen porukallemme nimeksi Tyttökullat. :) Siten siis nimitämme itseämme. Ja kylläpä meillä olikin taas ihanaa! Kun voi olla oma itsensä niin huonoine ja hyvine puolineenkin, se on todella arvokasta. Eilenkin latasin taas tulemaan kaikenlaista asiaa aika lailla suodattamatta. Onneksi Tyttökullat osaa lukea tilannetta ja tarinaa - yleensä tiedämme, milloin puhuu terveen mielen, maalaisjärjen ja rakkauden ääni ja milloin puolestaan turhautuminen, kiukku, tarve olla lapsellinen tai joku muu hankala juttu - kuten vaikka PMDD! Aikuisiällä saadut oikeat ystävät ovat todellinen aarre. "Öljy ja suitsuke ilahduttavat mielen, ystävän rakkaus on kuin tuoksuva puu." Sananl. 27:9

Oli ihana nähdä ystävän pientä vauvaa, istua kahvi- ja teekupposten äärellä ja kuulla heidän ajatuksiaan ja kuulumisiaan. Jännä, miten kolme kovin niin erilaista ihmistä niin erilaisissa elämäntilanteissa ovat löytäneet toisensa. Siinäkin on Jumalalla sormensä pelissä: rukoilin itselleni ystäviä ja sain sellaisia. Meillä on ystävyyden lisäksi sama sydän, sama henki - se on niin paljon enemmän kuin pinnallinen kaveruus, joka ei päästä toista ihmistä lähelle. Hylkäämisen, arvostelun ja eriarvoisuuden pelkoko estää syvemmät ystävyydet? En tiedä. Todellinen ystävyys tarkoittaa kuitenkin itsensä paljastamista ja avautumista sekä rehellisyyttä. Se voi olla vaikeaa ja tehdä kipeää. "Paljon ystäviä -- vähän ystävyyttä, tosi ystävä on enemmän kuin veli." Sananl. 18:24

Tulin kaupan kautta kotiin ja meno oli perussettiä - koirien ulkoilutuksesta alkaen. Heräsin yhtäkkiä todellisuuteen - huomenna on taas Xee-kurssi ja meidän tiimiltä puuttuu käytännönharjoitteluun henkilö. Onneksi olemme olleet ahkeria ja meillä on yksi ylimääräinenkin harjoittelu tehtynä. Eikä joka kerta ole tarpeen olla joku erikseen pyydetty - voimme mennä myös kylille ja kohdata vaikka ihan tuntemattomia ihmisiä. Sinnekin se evankeliumi on tarkoitettu: kaduille, toreille ja turuille. "Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille." Room. 1:16

Toivoisin ja rukoilen kovasti, että seurakuntien ohjelmisto ei olisi niin tiukka. Pyhän Hengen toiminnalle on oltava runsaasti tilaa. Ja meillä kaikilla uskovilla on tehtävä, josta minä ainakaan en pääse yli enkä ympäri. Ja se tehtävä suuntautuu ulospäin seurakunnasta, ei sisäänpäin: "Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?  Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" Room. 10:12-15

Seurakunta ei ole harrastus tai klubi. Se ei ole elämäntapa. Seurakunta ei ole rakennus, kirkkokunta, yhdistys tai nimi. Mikä seurakunta sitten on? Mikä on seurakunnan tehtävä Raamatun mukaan, jos sen tarkoitus ei ole pitää jo pelastukseen tulleet tyytyväisinä ja tarjota ohjelmaa? Sen tehtävä on opettaa, kasvattaa ja varustaa ihmiset palvelemaan toisiaan omilla Pyhän Hengen antamilla lahjoillaan sekä opastaa ja lähettää ihmiset eteenpäin todistamaan ja kertomaan evenkeliumia. Ja sitten toistamaan itse saman, mitä he itse ovat oppineet jne. Tarkoitus on, että me ihmiset olemme elävä, alati laajeneva seurakunta, yhdessä kasvaen ja rakentuen Jumalan huoneeksi ja asumukseksi. Sinä olet maailmanlaajuisen elävän seurakunnan olennainen, aktiivinen ja tärkeä osa, jolle on annettu lahjoja, kutsu ja tehtävä. 

"Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut." Ef 2:10 "Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen." Ef. 2:19-22 "Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen." Ef. 4:11-12 "Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama.  Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta.  Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo." 1. Kor. 12:4-13 "Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne." Joh. 13:34-35 "Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." Matt. 28:18-20

Menin illalla ajoissa vuoteeseen lukemaan, josko saisin hyvät ja pitkät unet...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkki #25 Jänniä kysymyksiä ja vastauksia

Mikä on neofobia? - se on muutoksen pelkoa -  tarkoittaa sitä, että uusiin asioihin esim. ruokamakuihin tottuminen  vie vähintäänkin kaksi v...